לאחר כריתת שד, הרופא המליץ לי לבצע שיחזור חלקי הכולל קעקוע ציור של הפטמה. האם מותר לצייר קעקוע על הגוף
תשובת הרב יאיר שחור
שלום וברכה,
תשובה: השאלה נכונה גם בציור של גבות במקרה של כוויה בפנים וכדומה. ידוע מה שכתוב בתורה (ויקרא יט): "וכתובת קעקע לא תתנו בכם אני ה'". אמנם במשנה במכות (ג, ו) נחלקו תנאים אם רק קעקוע לשם עבודה זרה נאסר, או כל קעקוע. להלכה נפסק ברמב"ם ובשו"ע (יו"ד קפ, א) שבכל מקרה, אף שלא לשם ע"ז, אסור. אמנם יש לציין שלא כולם מסכימים לכך. הרי"ף והרא"ש (מכות שם) פסקו כר' שמעון שרק לע"ז אסור. עוד דנו הפוסקים האם רק כתיבת אותיות נאסרה מהתורה, וציור לא. הרב מברטנורא (מכות שם) מפרש שרק כתיבה נאסרה, וכלשון הפסוק 'כתובת קעקע'. וכן הוא בפסקי תוס' מכות שם. אמנם הראב"ד החמיר אף בציור. להלכה הביא בפתחי תשובה (יו"ד שם ס"ק א) מתשובת מעיל צדקה להקל בכך. אמנם הוסיף שהציור יהיה אסור מדרבנן. הרב עזרא בצרי (תחומין י' 282) התיר לכתחילה במקום הנוגע לכבוד הבריות (מראה מכוער בפנים), ונראה שה"ה לשלום בית. הרב עובדיה (טהרת הבית ח"ג עמ כט) הצטרף להיתרו אך רק בנוגע לאיפור קבוע שנמחק אחרי מספר שנים. הרב פרופ' שטיינברג (אנצקלופדיה רפואית הלכתית ערך עור, צרעת, נגעים) התיר קעקוע כזה בשעת הדחק, כגון באשה צעירה וכד'. ובהערה (168) ציין למכתב שקיבל בענין מהרב זילברשטיין (בני ברק), בשם חמיו הרב אלישיב זצ"ל. ושם כתבו להתיר אף שהוסיפו שמן הראוי לעשות זאת ע"י גוי.
הרב יאיר שחור