לע"נ חנה שמעוני בת ישראל הכהן ז"ל
לע"נ חיים זאב בן ישראל מנחם ז"ל
לע"נ חנה שמעוני בת ישראל הכהן ז"ל
לע"נ חיים זאב בן ישראל מנחם ז"ל
 שאל את הרב
 079-5555955

האם מותר לחלל שבת כדי להציל הריון בשלבים המוקדמים, כאשר אין כל סכנה לאם בהפסקת ההריוןשאלה 

הרב יאיר שחור תשובת הרב יאיר שחור

 

 שלום וברכה,

בשולחן ערוך אין התיחסות מפורשת לנושא, כנראה משום שסבר שכל סיכון לעובר הוא גם סיכון לאם (הפלה) וממילא הנושא נכלל בדיני הצלת נפשות הרגילים (וכ"כ הרא"ש, במקור להלן). בימינו, אנו יודעים על מצבים שסיכון בהריון לא יגרום שום חשש משמעותי לבריאות האם, כגון אם תפיל בשבועות הראשונים להריונה. האם מותר לחלל שבת להצלת ההריון? המקור לכך נמצא בגמרא (יומא פב) בענין מעוברת שהריחה ונתאוותה למאכל אסור. בגמרא אמרו שמותר לה לאכול כדי לא לסכן את ההריון. הרמב”ן בתורת האדם (מובא בר”ן שם וברא”ש יומא פ”ח סי’ י”ג) הביא את דעת בעל הלכות גדולות שכתב: “אשה עוברה דידעינן דאי לא אכלה מתעקר ולדה... שפיר דמי למיתן לה”. ולמד הרמב”ן מדבריו שגם כאשר נשקפת סכנה לעובר בלבד מאכילים את האֵם, אף שלה, לא נשקפת סכנה כלל. ולפ”ז הוסיף הרמב”ן, שלדעת הבה”ג גם אם הצלתו של העובר כרוכה בחילול שבת יש לחלל על מנת להצילו. והנימוק שהביא הוא על פי הגמרא (יומא פה): “דאמרה תורה חלל עליו שבת אחת שמא ישמור שבתות הרבה”. אמנם הרמב"ן מביא שיש החולקים ולדעתם אין היתר לחלל שבת להצלת העובר, כיוון שעדיין לא חי. שהרי המקור להיתר חילול שבת להצלת נפשות הוא מהפסוק: וּשְׁמַרְתֶּ֤ם אֶת־חֻקֹּתַי֙ וְאֶת־מִשְׁפָּטַ֔י אֲשֶׁ֨ר יַעֲשֶׂ֥ה אֹתָ֛ם הָאָדָ֖ם וָחַ֣י בָּהֶ֑ם אֲנִ֖י יְהֹוָֽה (ויקרא יח ה). ושמא זה דוקא באדם שכבר חי, אך התינוק שעדיין לא חי, לא נכלל בזה. אבל הרמב"ן סובר שסברת חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה, רלוונטית גם למקרה שלנו ולכן מותר לחלל שבת להצלת עובר, כדי שישמור את התורה. להלכה, המשנה ברורה (סי' של, ביאור הלכה ד"ה או ספק) פסק כדעת הבה"ג שיש לחלל שבת גם אם מדובר על הצלת הריון אף בשלבים המוקדמים שלו. וכך פסק בספר שמירת שבת כהלכתה (פל”ו, ב) שמחללין שבת לצורך הצלת עובר אף פחות מארבעים יום.

הרב יאיר שחור

שגיאה בתשובה
Please type your full name.
Invalid email address.
Invalid Input
שגיאה בתשובה
Invalid Input