קרוב משפחה חולה במצב של סכנה. לעתים הוא נתקף בכאב עז. האם מותר לחלל שבת כדי להביא לו תרופה לשיכוך הכאבים?
תשובת הרב יאיר שחור
שלום וברכה,
השאלה אף יותר חמורה במקרה של חולה חשוך מרפא שאין בתרופה כדי לרפאו אלא רק להקל על כאביו. ראשית יש להזכיר את דברי המגיד משנה (הל' שבת ב יד, ולהלכה בשו"ע שכח ד) שחולה מסוכן "עושים לו כל שרגילים לעשות לו בחול". ואם מותר לחלל שבת כדי להכין לו, למשל, כוס תה, אף שאין במניעתה סכנה, קל וחומר שמותר לחלל כדי להרגיע את כאביו. אמנם המשנה ברורה (בביאור הלכה שם), הסתייג מהיתר זה, ולכן יש לברר האם אעפ"כ הדבר מותר. כתב בשו"ת שבט הלוי (חלק ו, ל, אות ב) שהדבר מותר משום יישוב דעת החולה, כגון הדלקת הנר לצרכו (שו"ע של א) שהתירו. משום שחולה מסוכן, עלינו להקל מעליו כל לחץ, אפילו מצב רוח, העלול להשפיע על מצבו הרפואי, וזה ודאי כולל השקטת כאבים. הגרש"ז אוירבך (שש"כ לב הע' קנ) הוסיף שכיון שכאבים עלולים לסכן חיי החולה, מותר לחלל שבת להרגעתם. נדון שאלתנו, מצוי ביותר ביולדת המבקשת אפידורל, שכל עניינו להקל על כאבי הצירים. בספר חוט השני (הגר"נ קרליץ ח"ד פרק פט ס"ק ט אות ב) כתב שהדבר מותר משום שהרגעת היולדת היא חלק בלתי נפרד מהטיפול בה, המטיב את מצבה ואת סיכויי הצלתה.
הרב יאיר שחור